Skip to main content

rezeki datang dari Allah

Assalamualaikum.
salam sejahtera.

keputusan SPM pun dah diumumkan. minggu lepas keluar keputusan. seminggu nak tunggu khamis tu bagai nak rak berdebar. hanya Allah je lah yang tahu. kalau jiran sebelah, sepupu sepapat, mak sedara, cikgu-cikgu, semualah tanya tak berdebar ke nak tunggu keputusan ni? nak tahu tak sebenarnya dari awal aku keluar bilik peperiksaan kertas terakhir tu hah. kertas perdaganggan berdebar. aku fikir macam-macam dah. semua. sebab dalam bilik peperiksaan itu aku je tahu apa yang aku jawab apa yang aku tulis, apa yang aku merapu dalam kertas tuh. aku je lah yang tahu . masa SPM tuh aku tak sembang pun dengan kawan apa yang aku merapu dalam kertas tuh. aku diam je dan aku sedia tadah telinga lah untuk kawan-kawan yang nak kongsi apa yang dia merapu dalam tuh. kadang-kadang kalau sama dengan apa yang dia merapu, aku cakap jelah "eh eh samalah kita". subjek yang aku langsung aku tak tahu kenapa aku tak boleh go on dengan subjek tu aku memang dah bermula fikir masa tu. masa tu perasaan bercelaru tahu tak, yelah. gembira lah sebab aku dah lepas SPM. dan aku mula risau apa yang Allah nak bagi aku setelah apa yang aku merapu selama sebulan tuh.

pendek cerita, aku dah mula berfikir bangun tidur, makan, mandi, semualah aku akan fikir apa yang akan jadi lepas ni. bila dah masuk bulan februari tu, aku punya perasaan berdebar tu lain macam sikit. tetapi, nak ungkapkan berdebar tu, aku serahkan segalanya pada Allah. aku serahkan diri aku, aku nak cerita pasal berdebar tu, tak boleh nak tafsirkan. aku je alami. kalau depan umi abi adik beradik boleh lah senyum. eleh. suka suka. tapi dalam diam. Allah je tahu. Dalam masa yang sama, aku teruskan hidup dengan apa yang berlaku dan akhirnya hari khamis 03.03.2016 tiba tanpa dijemput. malam tu, aku dah cuba tidur dengan tenang tapi tak mampu. memang tak mampu nak tidur masa tu. masa tu along jadi peneman kebetulan along tengok cerita dengan laptop. aku bangun pergi dapur sebab rasa nak makan sesuatu, aku pun buat milo, minum milo dengan hasrat dapat tidur. hampa. aku pun cuba lagi dengan aku dengar lagu. hampa. aku cuba lagi dengan aku buat kerja yang memenatkan otak. seperti, aku kira berapa ekor burung yang aku nampak hari ini maksudnya, aku throwback semua aktivi hari ini kat luar rumah dan kira burung yang aku nampak dan hampa juga. aku pun akhirnya pergi buka phone dengar orang mengaji. tenang sangat. lepas tu aku basuh muka dan ambil  air sembahyang. aku fikir boleh lah aku tidur. sekali aku baring ats katil, mata tak tutup. tengok phone yeay pukul 2 pagi.

aku pun tutup mata, cuba dan cuba akhirnya tidur dengan tenang. mungkin sekitar hampir pukul 3. pagi tu bangun dengan muka yang tak dapat nak tafsir, mungkin berdebar tu kian terasa. aku pun pergi menjalankan rutin harian. sediakan breakfast untuk semua orang yang sibuk dengan kerja, paktikal dan sesi persekolahan. lepas semua orang dah pergi, aku pergi lipat baju aku sendiri. letak dalam almari. dalam sekitar pukul 8, aku mandi dengan pelbagai perasaan. abi yang ada masa tu, mungkin nak hilangkan aku punya perasaan berdebar tuh. punyalah abi cakap banyak. sampai aku tak tahu nak cakap apa lagi masa tu. sampai sekolah tu awal, sekitar pukul 9. memang mulut aku dah berkunci tak sempat nak tanya khabar sape-sape yang ada kat situ. aku terus ke dewan. diam. selfie juga lah kan. benda wajib sekarang ni. pastu cikgu datang cakap pasal result berita yang gembira lah. sampai cikgu akaun aku tu, melompat. kalau tulah, sape tak melompat kelas aku akaun untuk trial sangat down kira subjek killer lah. sampai pengetua marah. :) lepas tu jumpa ckgu yang selalu buat lawak dan kadang-kadang tu aku yang buat lawak dengan dia masa kem addmath. :muka debar?" cikgu selalu buat saya nak tergelak. dan akhirnya resah untuk menunggu keputusan aku akhirkan dengan aku cek dengan SMS. dan akhirnya aku ketahui. akhirnya Allah bagi aku rezeki yang memang ALlah cakap layak untuk aku setelah apa yang aku usahakan, walaupun tidak secemerlang abang-abang aku. aku tahu itu rezeki aku.

Allah bagi rezeki yang aku tidak sangka, tidak seperti bayangan aku. aku bersyukur. aku hanya mampu berserah pada Allah atas apa yang berlaku. Allah lebih mengetahui yang terbaik buat umatNya. semoga aku sentiasa di dalam lindungiNya.

Comments

Popular posts from this blog

Mencari Haluan

Salam sejahtera dan Assalamualaikum. Hari ini aku ditanya dengan beribu soalan mengenai keputusan STPM bagaimana aku ingin katakan? sedangkan hati aku dan diri aku sendiri takut untuk mengulas apa-apa. Junior sekolah mula bertanya, senior sekolah, guru-guru tidak lain dan tidak bukan keluarga terdekat sudah mula membuat andaian mengenai keputusan aku, perasaan takut untuk melangkah terus menyelubungi aku. Aku berfikir sejenak di manakah hala tuju kehidupan aku, aku mula takut kerana apa yang aku boleh lakukan sekarang hanya bertawakkal berserah segalanya kepada Allah.  Harapan umi abi sangat tinggi buat aku semakin takut, aku merupakan calon tunggal STPM dalam keluarga ini (setakat ini) hehe. kakak dan abang abang berjaya memilih matrikulasi dan asasi sains selama setahun dan berjaya melanjutkan ijazah dalam bidang ahli kimia, geologi dan chemical engineering. walaupun mungkin rezeki pekerjaan mereka bukan apa yang mereka inginkan. Namun, mereka berjaya. Along dan angah sudah mu

KENANGAN ~

  Sekian lama menyepi, blog yang sudah kurang update, semakin kurang updatenya. Catatan terakhir, keluarnya keputusan SPM, 10 bulan berlalu. 2 bulan juga aku membawa diri ke tempat yang jauh di mata pembaca blog. kembaliku di Terengganu, Mei 2016, untuk meneruskan perjuangan yang tersisa iaitu menuntut ilmu. Pilihan yang Allah aturkan cukup indah bukan? aku meneruskan lagi bidang kemanusian iaitu ekonomi. Siapa sangka niat hanya menuntut ilmu seketika sambil menunggu panggilan yang lain bertahan hingga tamatnya semesta 1. Result semesta 1 tak keluar lagi, untuk kakak-kakak abang-abang dan makcik-makcik yang bertanya "keputusan berapo?" saya masih belum ada jawapan yang sesuai untuk itu.   Post kali ni, untuk saya titipkan beberapa kata-kata buat insan yang pernah ada dalam hidup saya. yang pernah bertakhta dalam hati saya iaitu kawan-kawan perjuangan.  Buat insan-insan terpilih~~ p/s:sekolah rendah tak pandai lagi nak bergambar mungkin sebab no gambar lah heheheh

selamat tinggal ~

assalamualaikum dan salam sejahtera.  maka, tamatlah sesi persekolahan pada 2014 dan ini bermakna tamat jugalah riwayatku di sekolah. selamat tinggal semua . semoga jumpal lagi. new school, be nice please. exam akhir tahun berlangsung dengan jayanya walaupun masalah yang diri sendiri timbul ketika diri ini sibuk dengan exam. ambil pengajaran dan iktibar dan jangan ulangi kesalahan yang sama wahai diri sendiri. cukup lah dengan apa yang berlaku. banyak hikmahnya. mohon maaf sahaba yang disayangi kerana diri ini terpaksa bergerak meninggalkan medan perjuangan ini. baru sahaja bermula cut persekolahan yang ditunggu oleh semua pelajar. hari ni result pt3 keluar? good luck ~ sedih ingin melangkah pergi, namun ini kehendak keluarga, kehendak guru dan kehendak sekolah dan yang paling utama, kehendak dan kesalahan diri sendiri. terima kasih atas nasihat dan kekuatan yang sahabat salurkan kepada saya ketika masalah sedang merebak. dan akhirnya ia tamat dengan tamatnya sesi persekolahan. umi