Skip to main content

king of date

assalamualaikum.
salam sejahtera.

king of date? tak terkeluar suara nak sebut. sebab berdebar. penentu segalanya. tak kesah lah apa-apa yang akan dapat. sebab rezeki Allah tu kat mana-mana. bukan rezeki tu bergantung pada manusia. Allah bagi akal fikiran untuk kita manfaatkan segalanya. kalau tak minat belajar mentelaah segala ilmu akademik ni, hampa semua boleh nak terus bekerja meniaga ke hape ke. "Islam mewajibkan menuntut ilmu" ye. saya sokong denagn hujah berkenaan. dan kalau bekerja tu, bkan menuntut ilmu ke? sedangkan bekerja juga dikira sesuatu ilmu yang baharu yang dipelajari. that ilmu. dan tak salah kalau kita mencelah di mana-mana kuliah ataupun kelas yang berkonsepkan agama untuk kita stabilkan dunia dan akhirat. kalau hampa semua sangat suka dengan mentelaah ilmu akademik. dan tak salah langsung pun kalau kita mencelah jugak untuk mendegar kuliah. sekurang-kurangnya kuliah magrib. tak pun. search youtube. apa? ingat zaman teknologi ni tak boleh buat? daripada hampa duk sibuk assigment dan bosan hampa duk melayan mende yang agak mengarut tu.

dan kalau tak minat, dipaksa. itu bukan bermaksud kita kena lawan cakap ibu bapa. boleh dibawa berbincang elok. kalau hampa tak rasa mampu jugak, hampa explain semua dekat diorang. mak bapak mana yang dak tahu dan dak fahama anak sendiri? tak semestinya lepas spm kita perlu terus menggagur dan terus tanam anggur. yes. aku tak setuju. tak dapat peluang yang cerah. universiti. at list, hampa boleh sambung stpm. tak salah. serius. aku dah kaji segalanya. stpm bukan macam budak lain. tak pakai baju seolah lagi. maknanya hampa tak yah cakap lah stpm macam budak sekolah sangat. tolong jangan tutup minda dengan semua tu. ada kemudahan, hampa boleh selidik dulu. dan jawapan dia, tak pyah pkai baju sekolah dan ikut sistem semesta. hah? belajar tak payah pun sebenarnya. kita je buat susah. cakap takda peluang. tak minat. ok. go on dengan vokasional, quinara, baking and segalanya. dan tak menjadi benda yang amat susah pun sebenarnya.

sejak menggangur, aku banyak bercakap soal langkah seterusnya selepas ini. aku cuba minta mana-mana. doa. dan kalau rezeki tu Allah dah tetapkan. jangan nak kalut sangat. aku sekarang hanya mampu tawakkal, king of date minggu depan. mungkin nak terasa result yang gempak. sekurang-kurangnya aku tak dibandingkan dengan orang lain. oh ni satu lagi. kalau nak cakap pasal orang bandingkan kita. nak buat macam mana, memang begitu nasib anak muda dan begitu jugaklah mereka yang sudah ada pengalaman. tak salahkan sesiapa. cuma tak perlu nak bandingkan kebijakan anak kita dengan anak orang. sebab kebijakan itu datang dari Allah. dan itu anugerah yang tak semua orang dapat. mungkin ada sifat malas anak kita. tapi tak perlu dibandingkan. hanya perlu kata semangat dan nasihat. ye. itu cara nak bagi anak bangkit. tak semua orang dapat bangkit dengan cara itu. dan mungkin lebih ramai yang sakit di dalam hati.

ok. sekian. king of date melalut entah ke mana.

Comments

Popular posts from this blog

Mencari Haluan

Salam sejahtera dan Assalamualaikum. Hari ini aku ditanya dengan beribu soalan mengenai keputusan STPM bagaimana aku ingin katakan? sedangkan hati aku dan diri aku sendiri takut untuk mengulas apa-apa. Junior sekolah mula bertanya, senior sekolah, guru-guru tidak lain dan tidak bukan keluarga terdekat sudah mula membuat andaian mengenai keputusan aku, perasaan takut untuk melangkah terus menyelubungi aku. Aku berfikir sejenak di manakah hala tuju kehidupan aku, aku mula takut kerana apa yang aku boleh lakukan sekarang hanya bertawakkal berserah segalanya kepada Allah.  Harapan umi abi sangat tinggi buat aku semakin takut, aku merupakan calon tunggal STPM dalam keluarga ini (setakat ini) hehe. kakak dan abang abang berjaya memilih matrikulasi dan asasi sains selama setahun dan berjaya melanjutkan ijazah dalam bidang ahli kimia, geologi dan chemical engineering. walaupun mungkin rezeki pekerjaan mereka bukan apa yang mereka inginkan. Namun, mereka berjaya. Along dan angah sudah mu

KENANGAN ~

  Sekian lama menyepi, blog yang sudah kurang update, semakin kurang updatenya. Catatan terakhir, keluarnya keputusan SPM, 10 bulan berlalu. 2 bulan juga aku membawa diri ke tempat yang jauh di mata pembaca blog. kembaliku di Terengganu, Mei 2016, untuk meneruskan perjuangan yang tersisa iaitu menuntut ilmu. Pilihan yang Allah aturkan cukup indah bukan? aku meneruskan lagi bidang kemanusian iaitu ekonomi. Siapa sangka niat hanya menuntut ilmu seketika sambil menunggu panggilan yang lain bertahan hingga tamatnya semesta 1. Result semesta 1 tak keluar lagi, untuk kakak-kakak abang-abang dan makcik-makcik yang bertanya "keputusan berapo?" saya masih belum ada jawapan yang sesuai untuk itu.   Post kali ni, untuk saya titipkan beberapa kata-kata buat insan yang pernah ada dalam hidup saya. yang pernah bertakhta dalam hati saya iaitu kawan-kawan perjuangan.  Buat insan-insan terpilih~~ p/s:sekolah rendah tak pandai lagi nak bergambar mungkin sebab no gambar lah heheheh

selamat tinggal ~

assalamualaikum dan salam sejahtera.  maka, tamatlah sesi persekolahan pada 2014 dan ini bermakna tamat jugalah riwayatku di sekolah. selamat tinggal semua . semoga jumpal lagi. new school, be nice please. exam akhir tahun berlangsung dengan jayanya walaupun masalah yang diri sendiri timbul ketika diri ini sibuk dengan exam. ambil pengajaran dan iktibar dan jangan ulangi kesalahan yang sama wahai diri sendiri. cukup lah dengan apa yang berlaku. banyak hikmahnya. mohon maaf sahaba yang disayangi kerana diri ini terpaksa bergerak meninggalkan medan perjuangan ini. baru sahaja bermula cut persekolahan yang ditunggu oleh semua pelajar. hari ni result pt3 keluar? good luck ~ sedih ingin melangkah pergi, namun ini kehendak keluarga, kehendak guru dan kehendak sekolah dan yang paling utama, kehendak dan kesalahan diri sendiri. terima kasih atas nasihat dan kekuatan yang sahabat salurkan kepada saya ketika masalah sedang merebak. dan akhirnya ia tamat dengan tamatnya sesi persekolahan. umi